Biometrie – Zendingen ‘Flying Consul’

  1. Laatst bijgewerkt op

Om te worden opgenomen in de lijst met afspraken voor deze missies, moet u eerst ingeschreven zijn in het bevolkingsregister van het Consulaat-Generaal in Montreal. 


Volgende missies van de ‘Flying Consul’

Toronto herfst 2024 
Vancouver  13-14 mei 2024 
Calgary  16 mei 2024 

Zowel het paspoort als de Belgische identiteitskaart bevatten voortaan "biometrische" gegevens: naast de gegevens over uw identiteit en uw nationaliteit worden uw handtekening, uw foto en uw vingerafdrukken geregistreerd. 

Elk jaar voeren wij verschillende missies uit voor het verzamelen van biometrische gegevens (‘Flying Consul’). Tijdens deze missies reist de Consul met de benodigde apparatuur naar een grote metropool in Canada, zodat u uw biometrie dichter bij u thuis kunt registreren. Voor een paspoort kunt u uw gegevens ook vooraf registreren. Die blijven 1 jaar geldig. 

Uw identiteitskaart (eID) kan ook worden geactiveerd tijdens deze missies. Deze activatie geef je toegang tot Belgische administratieve diensten online. 

De data van de volgende missies worden hierboven aangekondigd. Bovendien worden Belgen die in de betrokken steden en regio's wonen, vooruitlopend op deze missies per e-mail op de hoogte gebracht. 

Geval van overmacht: Houd er rekening mee dat onze diensten niet immuun zijn voor de opschorting of uitstel van deze missies als de context dit vereist (epidemie, storm, bosbranden...). 
 

Registreer uw biometrische gegevens tijdens een ‘Flying Consul’ zending


Dankzij mobiele apparatuur kunnen wij uw biometrische gegevens laten registreren tijdens het bezoek van de ‘Flying Consul’ aan verschillende Canadese steden. De data van deze missies worden ongeveer 6 weken tevoren vastgelegd. 

Let op: pas na ontvangst van een volledige aanvraag sturen wij u de instructies om een ​​afspraak in te plannen. Aanvragen met een volledig dossier kunnen tot 1 week voor de eerste dag van de missie in behandeling worden genomen. Geen enkel formulier, document of betaling kan ter plaatse worden aanvaard. 

Om u te registreren voor deze missies, volg de instructies hieronder: 

1) Zorg er eerst voor dat elke aanvrager ingeschreven is bij het Consulaat-Generaal in Montreal (ingeschreven in de consulaire bevolkingsregisters).

2) Noteer de data van de missies die bovenaan deze pagina zijn aangekondigd.

3) Zodra de data van de dichtstbijzijnde missie bekend zijn, stuur uw aanvraag per post naar dit adres: 

Consulate General of Belgium 
1000 Sherbrooke Street West - Suite 1400 
H3A 3G4, Montreal, QC 
Canada 

4) Uw dossier moet alle onderstaande documenten bevatten:

  • Het aanvraagformulier volledig ingevuld (per computer, of in zwarte inkt en in hoofdletters) 
  • Een fotokopie van de identiteitskaart en/of Belgisch paspoort van de aanvrager; 

    Let op: Tijdens uw afspraak moet u de Consul u oude paspoort afgeven, zodat deze geannuleerd kan worden. Stuur het niet naar het Consulaat-Generaal met uw aanvraag, maar breng het op de dag van uw afspraak. Aan het einde van de afspraak krijgt u uw paspoort terug. Uw eID moet echter door de Consul worden bewaard voor veilige vernietiging; 

    Als uw aanvraag een minderjarige (jonger dan 18 jaar) betreft, gelieve een fotokopie van de identiteitskaart en/of paspoort van de Belgische ouders mee te sturen. 
  • Bezit u naast de Belgische nog een andere nationaliteit: een fotokopie van uw vreemde identiteitskaart en/of paspoort

  • Bent u ook Canadees, maar niet geboren in Canada: een fotokopie van uw naturalisatiecertificaat (groot formaat)

  • Een recent bewijs van woonplaats (minder dan 6 maanden): factuur van elektriciteit, gas, water, of internet, huurcontract, of Canadees rijbewijs dubbelzijdig; 

  • Bewijs van uw legaal verblijf in Canada: certificaat van Canadees staatsburgerschap, dubbelzijdige kopie van uw Permanent Resident Card, werkvisum of studievisum; 

  • Een ‘certified cheque’, ‘bank draft’ of ‘Postal Money Order’ uitgeschreven aan het ‘Consulate General of Belgium’ voor het vereiste bedrag (raadpleeg de consulaire tarieven). Let op: bankoverschrijvingen en persoonlijke cheques worden niet aanvaard!  

  • Een aan uzelf geadresseerde, gefrankeerde retourenveloppe (zending met trackingnummer, bv. Xpresspost national, UPS, FedEx, DHL, Purolator), zodat wij u uw nieuwe paspoort en/of identiteitskaart kunnen toesturen. 

    N.B.: U hoeft geen pasfoto op te sturen. De foto wordt ter plaatse genomen tijdens de afspraak. 

5) Zodra uw dossier door onze diensten is ontvangen en geaccepteerd, sturen wij u de instructies voor het maken van een afspraak, tussen 15 en 7 dagen voor de missie. 

6) Vanaf de afspraak ontvangt u uw paspoort binnen ongeveer 2 weken. Voor een eID bedraagt ​​de termijn ongeveer 4 weken.